Skip navigation

Doradca zawodowy

DORADCA ZAWODOWY – ŻANETA PUWEŁ

Poniedziałek              11.30 - 13.30

Wtorek                      8.00 – 11.00

Środa                        11.30 – 13.30

Czwartek                   8.45 –  8.45            9.40 - 10.40

Piątek                       8.00 –  9.00

Szkolny doradca zawodowy opracował i wdraża w szkole Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego.

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zakłada, że:

  • wybór zawodu jest procesem rozwojowym i stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia,
  • na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki intelektualne, emocjonalne i zdrowotne, rodzaj i poziom wykształcenia rodziny oraz wpływ środowiska,
  • preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się w toku życia człowieka,
  • prowadzona jest indywidualna i grupowa praca z uczniami, rodzicami i nauczycielami (radą pedagogiczną),
  • działania zawodoznawcze są planowane i systematycznie realizowane wg harmonogramu pracy szkoły,
  • uczniowie wraz z nauczycielami informatyki są włączani do tworzenia bazy informacyjnej w szkole.

Program WSDZ obejmuje następujące obszary działania – pracę z:

  • nauczycielami,
  • uczniami (klasą),
  • rodzicami.

WSDZ w ramach pracy z nauczycielami (radą pedagogiczną) obejmuje:

  • utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły,
  • określenie priorytetów dotyczących orientacji i poradnictwa zawodowego w ramach programu wychowawczego szkoły na każdy rok nauki,
  • określenie priorytetów w zakresie tworzenia szkolnej bazy środków informacyjno-dydaktycznych z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego,
  • realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli przyszłego pracownika,
  • prowadzenie zróżnicowanych metod aktywnego poznawania zawodów, osobowości i kierunków kształcenia oraz rynku pracy,
  • integrację społeczną młodzieży wiejskiej z miejską oraz kształtowanie właściwych stosunków interpersonalnych w środowisku szkolnym,
  • zapoznawanie się z zawodami przyszłości na rynku krajowym i unijnym,
  • włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji zawodowej m.in.: poradni psychologiczno-pedagogicznych (PPP), urzędów pracy (UP), Ochotniczych Hufców Pracy (OHP).

WSDZ w ramach pracy z uczniami obejmuje:

  • poznawanie różnych zawodów,
  • poznawanie osobowości,
  • autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych w odniesieniu do specyfiki wybieranych zawodów,
  • konfrontowanie własnej samooceny z wymaganiami szkół i zawodów,
  • poznawanie struktury i warunków przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych ,
  • pomoc w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej (oraz Indywidualnego Planu Działania – IPD),
  • analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i unijnym rynku pracy,
  • przygotowywanie się do procesów reorientacji, mobilności oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych: poszukiwanie pierwszej pracy, bezrobocie, ograniczenia zdrowotne itp.,
  • indywidualną pracę z osobami niezdecydowanymi, posiadającymi przeciwwskazania zdrowotne w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych oraz mającymi problemy osobiste,
  • grupowe zajęcia aktywizujące prawidłowy wybór zawodu i szkoły (np. warsztaty, treningi),
  • pomoc w wyborze odpowiedniej praktyki zawodowej w zakładach pracy,
  • wskazywanie możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych w systemie pozaoświatowym,
  • kształtowanie umiejętności świadomego i realistycznego wyboru i poszukiwania pracy.

WSDZ w ramach pracy z rodzicami obejmuje:

  • prezentację założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów,
  • zajęcia psychoedukacyjne służące wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci (np. warsztaty, mediacje, prelekcje),
  • włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań zawodoznawczych szkoły,
  • przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa ponadgimnazjalnego (oraz wyższego w miarę potrzeb),
  • indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.,
  • gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowych w regionie,
  • przedstawienie możliwości zatrudnienia na lokalnym (krajowym i unijnym) rynku pracy.

Cele programu WSDZ:

  1. Aktywizowanie i podnoszenie kompetencji nauczycieli do prowadzenia orientacji i doradztwa zawodowego w gimnazjum.
  2. Rozwijanie aktywności poznawczej uczniów w kierunku właściwej samooceny swoich możliwości psychofizycznych.
  3. Poznawanie przez młodzież własnej osobowości w określaniu przydatności zawodowej.
  4. Przygotowanie uczniów do konstruowania realistycznych planów kariery edukacyjno-zawodowej (oraz IPD).
  5. Kształtowanie świadomych decyzji w wyborze zawodu i szkoły.
  6. Aktywizowanie uczniów do poznawania różnych grup zawodowych.
  7. Inspirowanie młodzieży do poznawania kierunków kształcenia i wymagań edukacyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych.
  8. Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, przełamywanie barier środowiskowych (miasto – wieś) oraz kształtowanie właściwych relacji społecznych.
  9. Poznawanie rynku pracy oraz zjawisk reorientacji, mobilności zawodowej i bezrobocia.
  10. Poznawanie zawodów przyszłości w kraju i w Unii Europejskiej.
  11. Zapoznawanie rodziców z problematyką rozwoju zawodowego dziecka.
  12. Aktywizowanie rodziców w proces wychowawczy dziecka dotyczący wyboru zawodu i właściwej szkoły ponadgimnazjalnej.
  13. Włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
  14. Prowadzenie indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego na terenie gimnazjum.
Prowadzenie diagnozy środowiska szkół ponadgimnazjalnych (ranking) i dostosowanie ofert edukacyjnych do potrzeb uczniów oraz do zmian na rynku pracy.